عامه‌پسند بوکوفسکی

سه تکه  از رمان فوق‌العاده جذاب و خواندنی عامه‌پسند نوشته‌ی چارلز بوکوفسکی با ترجمه‌ی بسیار خوب پیمان خاکسار (کاری از نشر چشمه). این کتاب را از دست ندهید. طنز سیاه و موقر، با حس‌وحالی رها و گاه جفنگ. هجویه‌ای جانانه بر داستان‌های کارآگاهی. بارها بهتر از در رؤیای بابل براتیگان.

یک

من بااستعداد بودم. یعنی هستم. بعضی وقت‌ها به دست‌هام نگاه می‌کنم و فکر می‌کنم که می‌توانستم پیانیست بزرگی شوم. یا یک چیز دیگر. ولی دست‌هام چه‌کار کرده‌اند؟ یک جایم را خارانده‌اند، چک نوشته‌اند، بند کفش بسته‌اند، سیفون کشیده‌اند و غیره. دست‌هایم را حرام کرده‌ام. همین‌طور ذهنم را.

دو

افسرده از خواب بلند شدم. به سقف نگاه کردم. به ترک‌های سقف. یک بوفالو دیدم که داشت دنبال چیزی می‌دوید. فکر کنم خودم بودم. بعد یک مار دیدم که یک خرگوش به دهن گرفته بود. آفتابی که از میان پارگی‌های پرده به داخل می‌تابید، صلیبی شکسته روی شکمم درست کرده بود. ماتحتم می‌خارید. بواسیرم دوباره عود کرده بود؟

سه

چرا من از آن‌ آدم‌ها نیستم که شب‌ها فقط می‌نشینند و بیس‌بال تماشا می‌کنند؟ چی می‌شد اگر فکر و ذکرم نتیجه‌ی بازی‌ بود؟ چرا نمی‌شد آشپز باشم و نخم‌مرغ درست کنم و بی‌خیال همه چیز باشم؟ چی می‌شد اگر مگسی بودم روی مچ دست یک آدم؟ چرا نمی‌توانستم خروسی باشم در حال دانه چیدن در یک مرغ‌دانی؟

7 thoughts on “عامه‌پسند بوکوفسکی

  1. سلام.
    آقای کاظمی!
    با این حساب٬ گمانم٬ حوصله‌تان آمده سر جاش.
    و باز دارید کتاب می‌خوانید.
    اشاره‌ام به گلایه‌تان از زمانه و روزگار است در چند پست قبل‌تر.
    امیدوارم همیشه شاد باشید.
    نبینیم غمتان را.
    ————
    پاسخ: سلام. سپاس از توجه‌ت. ما محکومیم که با غم بجنگیم.

  2. سلام.آقا رضا کار جدید پیمان خاکسار و نشر چشمه هم که میدونی چیه دیگه;کتاب باشگاه مشت زنی.
    و یک نکته ی بی ربط اینکه شاهکار تازه ی ترنس مالیک رو از دست نده که فیلم هیولایی ساخته استاد.
    ———
    پاسخ: سلام. فیلمو دیدم ولی اصلا خوشم نیومد متاسفانه.

  3. سلام
    بند ۳ فوق‌‌العاده بود.انگار این کتابو نباید از دست داد. ممنون بابت معرفی‌اش.
    ———–
    پاسخ: سلام. خواهش می‌کنم. حتما بخونش امیرو.

  4. سلام
    اولش برای خوندن این کتاب خیلی مشتاق نبودم،ولی وقتی این ۳ تا بند رو خوندم متوجه شدم که این پیشنهادتون رو نیز باید پذیرفت و حتما دنبالش رفت.
    البته قبلا هم هر کتاب یا فیلمی رو که پیشنهاد دادید و فرصت شد که پیگیرشون بشم فوق العاده بودند.مخصوصا داستان ”به پشت سر نگاه نکن” کتاب معمای کلاه‌فروش و فیلم “چه زندگی شگفت انگیزیست” که اگه هر کسی این فیلم رو دیده باشه مطمئنا نگاهش به زندگی عوض میشه.
    سپاسگذارم از اینکه هر چی رو که خودتون دوست دارید و فکر می کنید برای ما هم مفید هست رو ازمون دریغ نمی کنید و هم اینکه اگه فرصت کردید بازم کتاب و مخصوصا داستان های کوتاه معرفی کنید.
    …God Bless You
    ————–
    پاسخ: سلام . ممنون. هیچ لذتی بالاتر از شریک شدن یک لذت با دیگران نیست.

  5. این اثر بوکوفسکی رو نخوندم اما مقایسه اش رو با براتیگان نیستم ، راستی بهترین رمانی (براتیگانی) که خوندم پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد است…(این آخری رو همین جوری گفتم ها…)
    ————
    پاسخ: من خودت رو هستم داش رضا. خودت رو عشق است.

  6. سلام آقا رضای عزیز
    چند وقتی ست دسترسی به اینترنت ندارم، گفتم از این فرصت استفاده کنم و عرض ادبی کرده باشم.

    ممنون از معرفی های همیشه خوب شما
    ————–
    پاسخ: سلام. شاهد جان. عرض ارادت و احترام از من به تو دوست عزیز. زنده باشی.

Comments are closed.