خیار ولو خیار غبن

کلیه خیارات ولو خیار غبن به استثناء تدلیس از طرفین ساقط گردید.

این زبان اجنه نیست؛ جمله‌ای بسیار پرکاربرد است که هر بدبختی که مثل من هر سال اجاره‌نامه امضا می‌کند با آن آشناست؛ در واقع یکی از بندهای اجاره‌نامه است.

یک: لطفا اگر کسی می‌داند معنای پارسی و آدمیزادی‌اش را بنویسد تا بفهمم این ابول که از در دژبانی آویزان است و در هر رفت و برگشت به پیشانی‌مان می‌خورد دقیقا یعنی چه؟

دو: بیچاره ما.

سه: اگر خدای نکرده به دادگاه تشریف برده باشید می‌دانید که متن احکام قضایی بسی نافهمیدنی‌تر از این جناب خیار است. درست است که حقوق‌مان اسلامی‌است ولی فکر نمی‌کنم دست کشیدن از این ملغمه‌ی فارسی/عربی و رو آوردن به یک زبان پالوده که همان محتوا را به زبانی قابل‌فهم به ایرانیان (این بی‌سرزمین‌ترین مردم جهان) ارائه بدهد کار خیلی دشواری باشد. حتما ضرورتش احساس نمی‌شود. تو را به خدا بشود!

چهار: الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه است.

پنج: پناه بر خدا. ما کیستیم؟ در کجای سنگلاخ تاریخ؟

4 thoughts on “خیار ولو خیار غبن

  1. در قانون مدنی ۱۰ تا خیار داریم که در ماده ۳۹۶ همان قانون ذکر نموده و خیار همان اختیار می باشد و خیارات عبارتند از خیار مجلس یعنی طرفین تا هنگام متفرق شدن از مجلس معامله حق فسخ دارند و خیار حیوان در خریدوفروش حیوانات کاربرد دارد تا ۳روز پس از معامله شخص زیان دیده حق فسخ دارد و خیارعیب, خیارشرط, خیارتاخیر ثمن, خیاررویت, خیارتخلف شرط, خیارغبن, خیارتبعض صفقه. اینا کلیه یا تمام خیاراتی هست که در قرارداد اجاره از شما سلب گردیده بغیر از خیار تدلیس؛
    تدلیس بمعنی همان فریبکاریه خودمونه بعنوان مثال اگر صاحبخانه خانه دوبلکس یا باهر شرایط ویژه دیگری بشما اجاره داده باشد اما خانه فاقد مشخصه مذکور باشد یا موجر (صاحبخانه)حیله ای بکاربرده باشد مستاجر که شما باشید حق اعمال خیار دارید و می توانید اجاره نامه را فسخ نمایید معمولا در اجاره نامه های عادی و حتی دفاتر اسناد رسمی تمام خیارات را بجز خیار غبن و خیار تدلیس از طرف معامله ساقط می کنند علت اینست که این دو خیار قانونگذار بخاطر مصالح عمومی جامعه حساس بوده تا بدینگونه از حیله و تقلب در معاملات جلوگیری نموده باشد چراکه آن را مخالف نظم عمومی دانسته و غبن بمعنی زیانکاری است مثلا واحدی را در چ میدونم تهرانپارس اجاره داده اما قیمت ولنجک گرفته خوب البته نابرابری ازحد متعارف بایستی جلوتر رود تا بتوان حق خیار غبن را به متضرر داد ….
    عاشق زبان پارس ام غلیرغم اینکه فارس نیستم اما چ کنیم که زبان عربی خیلی گسترده ست برای کلمه شتر ۴۰تا اسم دارند البته این دلیل برتری نیست هر زبانی ارزش و جایگاه خود را دارد اما متاسفانه بسیاری از زبان ها و گویش های ایرانی در حال انقراضند یونسکو هرساله اعلام می کنه بعنوان مثال در آفریقا زبانهای هست که نابود شده و فقط ۲۰۰ نفر با آن تکلم می کنند…این قصه سردراز دارد!!

  2. خیار بر چهار قسم است
    درختی
    بوته ای
    سالادی
    چنبر
    🙂
    البته به استثناء اون خیاراتی که بعد از مرگ یزدگرد سوم در سفره های ایرانیان ظاهر شد

  3. سلام.موجر واحد اداری را که دقیقا ۱۵ متر بوده با اعلام حدود ۲۰ متر در قرارداد با قیمت ۴۵ میلیون تومان در محدوده ی خیابان کارگر به رهن من در آورده است.. آیا این خیار غبن است؟

Comments are closed.