روز خبرنگار، رأی اعتماد و ماه عسل

یک

عرضم به حضورتان که گویا اخیرا روز خبرنگار بوده. مبارک‌شان باشد، اما مایی که کار مطبوعاتی حرفه‌ای می‌کنیم و زیاد هم می‌نویسیم و خبرنگار نیستیم تکلیف‌مان چیست؟ امیدوارم روزی هم به نام نویسندگان مطبوعات نام‌گذاری شود و البته هدیه‌ای هم به رسم یادبود تقدیم ما عزیزان گردد!

دو

جلسه‌ی رأی اعتماد وزرای پیشنهادی دولت تدبیر و امید، فوق‌العاده بود. کرکر خنده بود. نمودار بامزه‌ی فقر فرهنگی، تهمت و هتاکی، و نهادینگی فقدان نظم و انضباط و… . با این مجلس وضع‌مان بهتر از این هم نباید باشد.

سه

برخی از وزرای پیشنهادی دولت روحانی اصلا چنگی به دل نمی‌زنند؛ اما مگر چاره‌ای جز امیدواری داریم؟

چهار

در ماه رمضان چند قسمت از سریال دودکش را دیدم. واقعا زوج هومن برق‌نورد و بهنام تشکر جذاب و بامزه‌اند. و بازیگران توانا و مسلطی هم هستند. مهم‌تر از همه، دوست‌داشتنی‌اند. همین خیلی است.

پنج

در محدوده‌ی برنامه‌های تلویزیون حکومتی ایران، ماه رمضان امسال در قرق احسان علیخانی و برنامه‌اش ماه عسل بود. او فوق‌العاده است و انتخاب سوژه‌هایش هم فوق‌العاده. این برنامه با همه سوز و گداز و جهت‌گیری عاطفی‌اش دقیقا متناسب است با بضاعت فرهنگی ملت عزیز ایران، همان ملتی که آمارهای رسمی نشان می‌دهد در ماه رمضان و ایام سوکواری محرم کم‌تر دست به جرم و جنایت می‌زنند. این یعنی با چنین مردمی که تلقی‌شان از دین همین‌قدر سطحی است که فقط در روزهایی خاص دست از بزه برمی‌دارند، جز با احساسات و جوسازی عاطفی نمی‌شود روبه‌رو شد. مطمئنم ماه عسل پیامدهای سودمندی برای چنین مردمی دارد و شاید بشود آن را در طول سال هم به مناسبت‌های خاص ادامه داد. فرهنگ‌سازی برای این ملت با توسل به احساسات رقیقه اصلا بد نیست و شاید در شرایط کنونی تنها راه عملی باشد.

شش

دهلیز (بهروز شعیبی) را در نمایش عمومی هم دیدم و باز هم مثل جشنواره فجر تحت تأثیر قرار گرفتم و لذت بسیار بردم. فیلم بسیار خوب و کم‌نقصی است و تماشایش را به دوستانم پیشنهاد می‌کنم. مکانیزم اثرش مانند همان برنامه ماه عسل است.

هفت

چه‌قدر ساختن سخت است و چه‌قدر ویران کردن آسان. خودم را و همه آحاد ملت را توصیه می‌کنم به بردباری و مدارا و تحمل نظر مخالف. باشد که چنین باشد. درست است که حرف باد هواست اما اگر این را مکرر بر باد دادی مراقب باش شرفت را به همین آسانی بر باد ندهی. در هنگامه‌ی تنش و بحران، در حرف زدن خست و وسواس به خرج بدهیم. فرصت برای مزخرف‌گویی بسیار است.

3 thoughts on “روز خبرنگار، رأی اعتماد و ماه عسل

  1. سلام / کمی بی‌انصافی کردید …. البته در حق خودتان …

    منظورم بند ( ۱ ) از این یادداشت بود ….

    حقیر هم مدت ۱۲ سال است که در روزنامه‌ها و نشریات می‌نویسم …

    خبرنگار هم نیستم … اما روزنامه‌نگار که هستم …

    شما هم روزنامه‌نگار هستید …. این روز هم روز تمامی فعالان عرصه‌ی رسانه است …

    و چون بارزترین نماد از این محموعه، همانا خبرنگارها هستند، لذا این روز را به نان «روز خبرنگار» نامیده‌اند ….

    به همین خاطر است که حتی عکاسان رسانه‌ای در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران حضور دارند و عضو هستند …

    با این اوصاف، این روز بر شما مبارک‌ باد … بر خودم هم مبارک باد …

Comments are closed.