«فیلم و فرمالین»: کالبدشکافی روایت در سینما

فیلم و فرمالین (کالبدشکافی روایت در سینما) عنوان یک کتاب تئوریک سینمایی است به قلم من که از اول شهریور ۹۴ روانه بازار کتاب شده است. ناشر کتابم مثل کتاب قبلی، نشر مرکز است.

این کتاب دوازده + یک فصل دارد. در مقدمه کتاب چنین آمده:

«این کتاب درباره‌ی فیلم‌نامه‌نویسی نیست اما شاید یک فیلم‌نامه‌نویس هم بتواند توشه‌ای از آن بیندوزد. این متن درباره‌ی نقد فیلم نیست اما پیوندی ناگسستنی با نقد و تحلیل فیلم دارد… . گمانم این است که چنین کتابی در گام نخست باید بتواند تماشای فیلم را به عنوان یک تجربه‌ی لذت‌بخشِ بی‌بدیل و ناب عرضه کند. مهم‌ترین اولویت در نگارش این کتاب انتقال همین لذت بوده است؛ لذت منحصربه‌فرد سینما.

تجزیه یا کالبدشکافی یک فیلم به عناصری مثل پیرنگ، زمان، مکان، شیوه‌های ایجاد کنشمندی و کشش دراماتیک، پایان‌بندی و… دو کارکرد درهم‌تنیده دارد: در یک روند مهندسی معکوس، آشنایی با این عناصر می‌تواند برای علاقه‌مندان به فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی در آفرینش یک روایت سینمایی سودمند باشد و دوم، منظری به تحلیل فیلم‌ها‌ و چگونگی رویکرد به آن‌ها می‌گشاید.

فرمالین ماده‌ای با بویی تند و خاص است که با آن جسد را تثبیت (فیکس) می‌کنند تا ماندگارتر شود و مدت‌ها برای کالبدشکافی باقی بماند. و البته برای آن‌ها که در پی چیزی بیش‌تر هستند، «فرمالین» به بازی واژگانی با فرم و فرمال و فرمول و مانند این‌ها هم راه می‌دهد. اما خیال بد نکنید؛ این کتاب در تحلیل نهایی، علیه چیزی به نام فرمول برای آفرینش هنری است. آموزه‌ها را باید آموخت و رها کرد.»

*

دفتر و فروشگاه نشر مرکز: تهران – خیابان فاطمی. روبروی هتل لاله. خیابان باباطاهر.

9 thoughts on “«فیلم و فرمالین»: کالبدشکافی روایت در سینما

  1. امان از دست نشر مرکز! بعد از این همه سال یک سایت خشک‌وخالی برای خرید اینترنتی راه نینداخته. نشر پر سابقه و استخوان‌داری‌ست اما هنوز با دنیای جدید رفیق نشده و این معضلی‌ست برای مایی که از مرکز دوریم. می‌دانم که برخی کتاب‌هایش را به دیجی‌کالا می‌سپارد اما کی‌اش معلوم نیست و همین اسباب رنج است.

  2. رضا جان گرفتیم امروز از انقلاب و شروع کردیم به خوندن.
    تا حالا که عالی بوده. یکی از بستگان که در آمریکا، هنر می خونه هم تهیه کرد که با خودش ببره برای مطالب تئوریک…
    عالی

  3. سلام و عرض ادب
    چندوقتی بود که این صفحه به‌روز نمی‌شد
    آمده بودم ببینم که اگر باز هم نو نشده، از طریق دیگری جویای احوالات‌ مبارک شوم
    که با این خبر بسیار عالی مواجه شدم
    تبریکات صمیمانه‌ی بنده را پذیرا باشید
    قطعاً کار سترگ و ارزشمندی است
    با احترام فراوان
    پژمان الماسی‌نیا
    شب دوشنبه، دوم شهریورماه نودوُچهار

  4. مبارک باشد رضای عزیز. من هر دو کتاب منتشرشده‌ات را خوانده‌ام و هر دو را دوست دارم. خوشحالم که بدون هیاهوی مرسوم این روزها به کار خودت ادامه می‌دهی و کیفیت را هم از یاد نمی‌بری. امیدوارم همین طور با انرژی کتاب پشت کتاب بنویسی و منتشر کنی و بالاخره این طلسم شوم نساختن فیلم هم بشکند.
    خوب و خوش و شاد باشی

  5. تبریک فراوان خدمت شما و با آرزوی اینکه کتابتان حسابی بفروشد تا علاوه بر مواهب معنوی، مواهب مادی هم ببرید. گمان کنم یافتن کتابتان در رشت چندان سخت نباشد؛ چون کتابفروشی ها در رشت اگرچه کم اما منسجم اند و در صورت توزیع حتما کتابتان یافت خواهد شد.

Comments are closed.