تله موش آگاتا کریستی

 

دوست‌مان امیرو  ـ این آن امیرویی نیست که آخرش سازدهنی را پرت کرد توی دریا ـ  در کامنتش به نمایش تله موش اگاتا کریستی اشاره کرد که حتی فکر کردن به آن هم برایم وجدآور است. این تکه را به نقل از ویکی پدیا بخوانید:

تله موش (به انگلیسی: The Mousetrap)موفق‌ترین نمایشنامه آگاتا کریستی نویسنده انگلیسی داستان‌های جنایی (و یا بقولی پلیسی) است. این نمایشنامه از زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ در لندن به روی صحنه تئاتر آمباسودر رفت همواره و بدون وقفه در تئاترهای لندن بر روی صحنه بوده‌است. در تاریخ هنرهای نمایشی طولانی‌ترین زمان بر روی صحنه بودن متعلق به این نمایشنامه‌است که به یکی از جاذبه‌های توریستی لندن تبدیل گردیده‌است و گردشگرانی که از این شهر بازدید می‌کنند سعی می‌کنند تا آنجا که مقدور است تماشای آنرا از دست ندهند.

تله موش را آگاتا کریستی در ابتدا بصورت یک نمایشنامه ۲۰ دقیقه‌ای بنام سه موش کور برای رادیو نوشت ولی بعداً وقتی نسخه جدیدی از آنرا با همان پیرنگ برای بردن به روی صحنه تئاتر آماده می‌کرد، هم‌زمان یک داستان کوتاه نیز از روی آن نوشت. کریستی امید فراوانی به موفقیت اجرای تئاتری تله موش داشت و بهمین دلیل و بخاطر اینکه ماجراهای آخر نمایش لو نرود از انتشار داستان کوتاه آن در بریتانیا ممانعت بعمل می‌آورد.

و این خبر را هم به نقل از خبرآنلاین بخوانید:

«تله موش» که یکی از آثار معروف آگاتا کریستی است برای اولین بار در ۲۵ نوامبر ۱۹۵۲ در لندن به روی صحنه رفت و از آن تاریخ تا زمان حاضر و در طول بیش از ۵۰ سال همیشه بر روی صحنه بوده‌ است و از این نظر دارای رکورد اجرای اقتباسی است. این نمایشنامه تا کنون فقط در لندن بیش از ۲۰هزار بار به روی صحنه رفته ‌است.

۱۷ فوریه سال جاری انتشارات‌هارپرکالینز انگلیس کتابی جنجالی وارد بازار کتاب انگلیس کرد که گفته می‌شود بر اساس داستانی واقعی نوشته شده است که آگاتا کریستی این کتاب را از روی آن داستان‌ها نوشته است.

«ترنس اونیل» که ادعا می‌کند داستان‌ها و حوادثی که سرگذشت زندگی او را تشکیل می‌دهد، الهام بخش اصلی داستان «تله موش» آگاتا کریستی بوده در کتابی غیر داستانی با عنوان «کسی که ما را دوست دارد» حوادث و سرگذشت دو برادر را روایت می‌کند که به یک زوج کشاورز در انگلیس سپرده می‌شوند و در نهایت برادر کوچکتر در سن ۱۲ سالگی بر اساس جراحات ناشی از کتک‌های پدرخوانده جان می‌دهد…

… به نوشته کتاب اونیل، آگاتا کریستی در آن زمان نمایشنامه ای با نام «سه موش کور» برای رادیو تهیه کرد و بعد از آن، کتاب بلند «تله موش» را بر این اساس نوشت ولی همانطور که سایت انتشارات‌هارپرکالینز در بیوگرافی نویسنده خود منتشر کرده است تمام این وقایع شرح حال زندگی نویسنده کتاب جدید است و در حقیقت کریستی با الهام از زندگی آنها داستان خود را ترسیم کرده است. ‏

این سایت را هم ببینید: تله‌موش  که تاریخچه‌‌ای از این نمایشنامه و اجراهای آن ارائه می‌دهد. چند سال قبل تلویزیون ایران تله‌تئاتر تله موش را پخش کرد که شناسنامه‌ی آن از این قرار است:

 کارگردان فتحی: حسن فتحی / تهیه کننده: ثریا گلشهر

 بر اساس داستان: آگاتا کریستی

 بازیگران: جمیله شیخی – حمید مظفری – هرمز هدایت – افسر اسدی – احمد آقالو – اردلان شجاع کاوه – کاظم هژیرآزاد – رویا نونهالی – داود اسدی – فرزام منطقی – ژینوس دبیر – خسرو قیاسی – ارژنگ نوری – آرمن بیات – ابوالفضل سخی – علی فروزش ۰ کتایون ملک زاده

 محصول: ۱۳۷۶ شبکه دو سیما

اگر یادتان باشد در یکی از پست‌ها با عنوان «فیلم‌هایی که باید ببینید» فیلمی‌از سیدنی لومت به نام Deathtrap معرفی کردم که عنوانش ملهم از تله موش یا Mousetrap است و از نظر وقوع اثر در یک لوکیشن محدود و نیز اتمسفر تئاتری‌ و تم معمایی‌اش به فضای این اثر آگاتا کریستی نزدیک است.

تا به حال بارها از دلبستگی‌ام به ژانر فیلم‌های جنایی و معمایی گفته‌ام و نمی‌دانم چه رازی در میان است که از این فیلم‌ها دلزده و خسته نمی‌شوم. و تنها فیلم‌هایی که در هر وضع روحی قادر به تماشای‌شان هستم همین‌ها هستند.

شما هم از فیلم‌ها و داستان‌ها و نمایشنامه‌های مربوط به این ژانر و کارآگاه‌های محبو‌تان بنویسید.

پست مرتبط: معما چو حل گشت…

7 thoughts on “تله موش آگاتا کریستی

  1. ممنونم از این واکنش سریع و صد البته از اینکه تا این حد به سلیقه مخاطبان سایتتون احترام میگذارید( پاچه خواری رو حال کردی عمو رضا )
    دقیقا یادمه کتاب رو تو یه نمایشگاه محلی خریدم. خیلی بچه بودم و عاشق داستانای هیجانی و البته جنایی . یادمه بهم گفتن واسه سنت زوده. سه تا از داستانهای کریستی رو خلاصه کرده بودن.یکی از پوارو ، یکی خانم مارپل و اولیش همین تله موش که اسمشو اونجا گذاشته بودن سه بچه موش خونخوار ، قتل خانم بویل به نظرم عادلانه ترین جنایتی هست که دیدمو شنیدم.راستی قیمت کتاب :۱۴۰ تومن
    اون تله تئاتر رو هم کاملا یادمه که البته خط و ربط داستان کمپلت عوض شده بود.
    —————
    پاسخ: من معتقدم هنوز هم قیمت کتاب در ایران پایین و منصفانه است. یک کتاب خیلی خوب و نسبتا قطور قیمتش ده دوازده تومنه که حتی از یک پرس چلوکباب خیلی از رستوران‌ها هم ارزونتره. اغلب کتاب‌ها هم بین دو تا شش هزار تومان قیمت دارند یعنی اندازه‌ی یک فست فود . فرهنگ کتابخوانی ربطی به قیمت کتاب نداره، کلا ملت ما یکی از عقب مانده‌ترین ملت‌ها از نظر مطالعه هستن.

  2. راستی ممنون از عکسی که گذاشتی ، اگه نصفه شبی ذهنم یاری کنه :
    زن سمت راست : مولی
    مرد نشسته : جولز
    خانم مسن : خانم بویل
    شرط میبندم اونی که جلیقه قرمز پوشیده هم کرستوفر ورن هستش
    هنوزم فکر میکنم مردها تو زمستون لندن با پالتو یقه بالا داده و کلاه لبه دارن. بهترین تیپ واسه قاتل ها
    —————–
    پاسخ:جالب میشه اگه یه پرونده واسه فیلم ها و داستان‌های کارآگاهی دربیاریم. شاید یه روزی

  3. آخ آخ از تله تئاتر استاد فتحی گفتی و کردی کبابم. دیدی؟ امیدوارم ندیده باشی چون یه مزخرف تمام عیاره. حوادث رو ربط داده به صهیونیسم و یهودیان افراطی از طرف دیگه هم آدما اسمای مسخره ای دارن مثل کنی دالگیش (مربی معروف فوتبال) یا بقیه. وای وای هنوزم از شنیدن اسمش رعشه به تنم میفته. راستی این استاد فتحی از کجا تو زندگی ما پیدا شد؟
    تله موش آگاتا کریستی ولی شاهکاره
    ———————
    پاسخ: بله دیدم و بازی احمد آقالو رو دوس داشتم. فتحی هم مثل اصغر فرهادی محصول تلویزیونه.

  4. سلام رضا
    تله موش عالیه و اتفاقا بر خلاف نظر یکی از دوستان تله تئاتر فتحی رو دوست دارم و به نظرم فوق العاده جذاب ساخته شده و میزانسن ها توی اون محیط کوچیک بسیار عالی اند و غیر از احمد آقالو من بازی اردلان شجاع کاوه و هرمز هدایت و حمید مظفری رو هم دوست دارم. حتی اگه با ربط دادن حوادث به صهیونیستهای افراطی توسط فتحی مخالف باشیم نمیشه منکر کارگردانی درجه یک کار شد.
    —————–
    پاسخ: بهمن جون اون آواتار جف کاستلو رو بساز واسه خودت دیگه بذار هر وقت کامنتت میاد یادی هم از فیلم محبوبمون بکنیم.

  5. رضا لینک اونجایی که میشد آواتار ساخت رو میدی؟
    ————————–
    پاسخ: ترجیحا با فایرفاکس رو به این آدرس : http://en.gravatar.com/site/signup/ ای میلتو وارد کن. یه ای میل تایید می‌فرسته. اون وقت به راحتی هر عکس خواستی بده بهش. تموم.

  6. سلام. فیلمشو داری؟ یاد بچگیم افتادم.از کجا می تونم تهیه کنم؟ راستی اگه فایل نمایشنامه تله موش رو هم داری بذار. مرسی.

Comments are closed.