فغان از افغان

حتما ماجرای ممنوعیت ورود افغانی‌ها (افاغنه) به یک استان را شنیده‌اید و البته واکنش‌های اعتراض‌آمیز و انسان‌دوستانه در این باره را. من نظر خاصی درباره‌ی این موضوع ندارم اما بگذارید ماجرایی را که همین چند روز پیش رخ داد، برای‌تان بازگو کنم. چند واحد این آپارتمان نوساز زپرتی که فعلا در آن زندگی می‌کنم هنوز خالی است و بسازبفروش محترم دو جوان افغانی را به عنوان سرایدار در یکی از این واحدها سکونت داده. البته  این عزیزان کم‌ترین کاری که مصداق سرایداری باشد نمی‌کنند و تهدیدی جدی برای همه‌ی ساکنان محسوب می‌شوند. از بوی همیشگی تریاک و کوبیدن به در و دیوار و کشیدن صندلی و میز روی سرامیک تا خود صبح که بگذریم (کاش می‌دانستم نیمه‌شب‌ها با صندلی چه می‌کنند! شاید کنده‌کاری می‌کنند) اخیرا در آخرین قبض تلفنم مبلغ قابل‌توجهی بابت تماس با خارج از کشور منظور شد که طبعا مایه‌ی تعجب بود. چون نه‌تنها در خارج از کشور  کسی را ندارم که در داخل همین مرز پرگهر هم به زور کسی را برای تماس برقرار کردن پیدا می‌کنم. منطقا رفتم به مخابرات منطقه و پرینت مکالمات را گرفتم. معلوم شد که تعطیلات عید که در شمال بودم این دو برادر عزیز افغانی محبت کرده‌اند و با دستکاری جعبه تقسیم تلفن از طریق خط ما با خانواده‌های محترم‌شان تماس گرفته‌اند! چرا این‌ عزیزان این‌قدر نازنین‌اند؟ واقعا اگر آب دست‌مان است باید زمین بگذاریم و در دفاع از حقوق حقه‌ی این برادران لحظه‌ای غفلت نورزیم. همه‌شان که بد نیستند؟ بله البته حق با شماست.

10 thoughts on “فغان از افغان

  1. مسئله مهاجرین ، مسئله روز سیاسی و فرهنگی خیلی از کشورها ، مخصوصا کشورهای اروپایست.تا جایی که آرایش سیاسی خیلی از احزاب در هلند پیرامون همین موضوع است.

  2. “واکنش‌های اعتراض‌آمیز و انسان‌دوستانه در این باره” در بسیاری موارد از این موضع نیست که فرد مجرم خارجی، از مصونیت ویژه ای نسبت به مشابه داخلی اش برخوردار است. اگر خوشبینانه بنگریم، چنین اعتراض هایی در جهت پاسداشت کرامت انسانی و دفاع از حقوق اولیه ی انسان ها است. در اعلام طرفداری از مفروض بودن برائت هر فرد از جرم، پیش از اثبات خلاف آن.

  3. باسلام واقعا متاسفم ازحضوراین همه مهاجرغیرقانونی و حتی قانونی افغانی در کشور ما که هیچ نیازی به حضور انها نیست بلکه امنیت را از ما سلب کرده اند.من هربار که بیرون میروم و با یکی از این افغانها برخورد میکنم کلی فحش نثارم میکنند نمیدونم کسی بفکر ما دخترا هست کم از هموطنان خودمون میشنویم که حالا باید تو کشور خودمون از غربتی ها هم بشنویم ممنون

Comments are closed.