ئولین باغچه‌بان درگذشت

 از این به بعد هر از گاهی حاشیه‌هایی کوتاه درباره‌ی خبرهایی که به نظرم جالب می‌آیند خواهم نوشت. از خبر فرهنگی گرفته تا ورزشی و اجتماعی.

 

خبر:

ئولین باغچه‌ان درگذشت.

 

حاشیه‌:

چند صدمتر بالاتر از میدان توحید، نبش خیابان باقرخان در بزرگراه چمران، تابلوی مردی شیک پوش با کراوات برای سال‌ها خودنمایی می‌کرد. این تابلو را چندی قبل برای همیشه برچیدند. مرد توی عکس برای ما غریبه نبود. در دوران مدرسه نامش را همچون یک قهرمان ملی در کتاب‌های‌مان آورده بودند و کلی ستایش نثارش کرده بودند. او نامش جبار باغچه‌بان بود. پایه‌گذار سیستم آموزشی ناشنوایان در ایران.

توضیح ویکی‌پدیا \ میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان (۱۲۶۴ ، ایروان – ۴ آذر ۱۳۴۵) بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه کر و لال‌های ایران در تبریز است. او همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است./

وقتی در نوجوانی و در حین تورق شعرهای شاملو دیدم که او یکی از شعر‌هایش را به ثمین و ئولین باغچه‌بان هدیه کرده فقط می‌توانستم حدس بزنم که این‌ دو نفر احتمالا به همان قهرمان ملی، آقا جبار، یک جوری ربط دارند. نام‌‌شان هم آن‌قدر پربسامد نبود که به سادگی فراموش شود. بالاخره بعدها معلوم شد ثمین فرزند آن قهرمان سابق و ئولین همسر ثمین بوده که غیر ایرانی و متولد کشور ترکیه بوده است. او هرچند ایرانی نبود ولی به سهم خود به فرهنگ ایران خدمت کرد.

من هنوز حیران آن عکسم که در بلبشوی گم شدن مجسمه‌های شهر تهران یک دفعه از سر خیابان باقرخان ـ یک قهرمان ملی دیگر ـ اجی مجی شد. واقعا چرا هر دو در یک زمان؟ احتمالا دزدهای ناکس این یکی را هم سر راه‌شان دیدند و پسندیدند. بلا روزگاری است.

 

3 thoughts on “ئولین باغچه‌بان درگذشت

  1. سلام آقا رضا
    معماها جالب بود.
    ———————-
    پاسخ:سلام. جواب همه رو یافتی؟
    سوء ظن هیچکاکو اگه دیده باشی کری گرانت یه تکیه کلام داره که مدام به جون فونتین میگه. این آواتارت منو یاد اون انداخت.

  2. سلام.خدا بیامرزه ایشون رو.
    آقا این پست رو ادامه بده.جااب بود برام.هر چند من اعتقاد دارم تک تک آدمها منحصر به فرد هستند.گاهی این ما هستیم که تصور می کنیم طرف مقابلمون رو شناختیم.کلا انسان شناسی مقوله پیچیده ای است.راستی تغییرات سایت آدم برفی ها خیلی خوب شده.من که دوباره مشتری اش شدم.در ضمن میل تون هم چک بفرمایید.
    آقا ما هر کاری کردیم تو این سایتی که گفتی ثبت نام کنیم نشد.
    ———————-
    پاسخ: با فایرفاکس برو.

Comments are closed.