عشق و روشنفکری در سینمای ایران

این رسما آخرین مطلبی است که در دوران نقدنویسی‌ام نوشتم و در کتاب سال ۱۳۹۲ مجله فیلم منتشر شده است. البته در بهمن ۹۲ مطلب مفصلی درباره سینمای برادران کوئن و آخرین فیلم‌شان درون لووین دیویس نوشتم برای پرونده «سایه خیال‌»‌ی که زحمت بسیار برایش کشیدم و دوستان عزیزی هم در آن پرونده با من همکاری کردند. نمی‌دانم آن پرونده منتشر خواهد شد یا نه. . اما در هر حال آخرین نوشته‌ام این یکی است: مقاله‌ای درباره‌ی روشنفکری و عشق در سینمای ایران با نگاهی به سه فیلم هامون، درخت گلابی و شب‌های روشن که برای من پایانی دل‌پذیر و بامعنا بر روزگار نقدنویسی‌‌‌ام است. 

اگر دوست داشتید دانلود بفرمایید: Roshanfekr-Eshgh-kazemi

6 thoughts on “عشق و روشنفکری در سینمای ایران

  1. بسیار زیبا بود . در پرونده ای که یاد روزهای بزرگ مجله فیلم ، بود .
    ” آخرین نوشته ام…. ” تلخ بود . خدا می دونه چقدر لذت بردم و چقدر یاد گرفتم از نوشته های شما . از نقد به کنعان ، پرسه در مه ( و اون پایان بی نظیر )، اینجا بدون من ( و اون پاراگراف ابتدایی فراموش نشدنی ) ، سینمای آنجلوپولوسِ فقیدو … به امید شروعی که این تلخی رو برای من ، به پایان ببره .
    سلامت و موفق باشی رفیق
    ———
    پاسخ: ممنون از مهرت

  2. این نوشته‌ت مصداق بارز خداحافظی در اوجه… مطمئناً خودت نمی‌دونی، ولی نوشته‌هات بهترین کلاس درس برای من بوده‌ان و هستن. امیدوارم در هر عرصه‌ای که فعالیت می‌کنی همین‌طور در اوج باشی رضای عزیز
    ————
    پاسخ: خدا کنه همین‌طور باشه که می‌گی؛ منظورم در اوج بودنه. در مورد قسمت دوم هم شما لطف بی‌اندازه داری.

  3. شما از منتقدان انگشت‌شمار موردعلاقه‌ام هستید؛ به همین جهت در حال حاضر از خداحافظی شما در شوک به سر می‌برم…
    ————
    پاسخ: شما هم از عزیزان انگشت‌شماری هستید که به من ابراز لطف می‌کنند و در این چند سال هم دلم به همین الطاف بسیار اندک خوش بود. سپاس. با آرزوی بهترین‌ها.

  4. نقدهاتان گفت‌وگوهایی‌‌ست با متن (گاهی بعضی تکه‌هاشان لحنی پیدا می‌کنند شبیه لحن گفت‌وگوهایی که مکتوب شده‌اند). شاید تداعیِ زندگی در متن، به‌نوعی. و همواره به بازخوانی‌های مجدد (ولو با وقفه‌های بلندمدت) راه داده و می‌دهند (برای نگارنده[!] که چنین بوده). پس… پس تمام نمی‌شوند.
    ———–
    پاسخ: سپاس. واقعا نیتم جز این نبود. امیدوارم این اتفاق همان‌طور که گفتی افتاده باشد.

Comments are closed.