شوخی نفرمایید

اصلا بی‌خیال تورم و گرانی. اما وقتی زندگی‌ام با کار در عرصه‌ی فرهنگ گره خورده و به این سادگی هم این گره باز نمی‌شود، نمی‌توانم در برابر خبر ناخوشایندی که درباره‌ی انتخاب وزیر فرهنگ دولت بعدی به گوش می‌رسد بی‌تفاوت بمانم. امیدوارم انتخاب آقای مطهری فقط یک شایعه و شوخی باشد و بس. دیدگاه‌های او در بسیاری از امور فرهنگی (که همه‌شان در آرشیو اینترنتی این سال‌ها وجود دارند)، مصداق محض بسته‌بینی و تحجر است. مهم نیست که کلا به دولت بعدی هیچ امیدی نبسته‌ام اما خدا کند در امور فرهنگی گشایشی حاصل شود و اوضاع از این بدتر نشود. انصافاً جز تسویه‌حساب‌های جناحی که طبیعی است دودش به چشم هنرمندان انگل قدرتمندان برود (آن‌ها که صرف اعلام حمایت برای‌شان کافی نیست و دوست دارند به دمب سیاستمداران بچسبند و با آن‌ها عکس یادگاری بگیرند)، کارنامه‌ی فرهنگی دولت نهم و دهم (پس از رفتن نظریه‌پرداز نام‌دار جناح راست و آمدن سیدمحمد حسینی که صرفا مجری دستورهای فرهنگی دولت بود) نشانی از بنیادگرایی ندارد و اتفاقا از دریچه‌ی نگاه اصول‌گرایان و البته به گواهی بروندادش مصداق آسان‌گیری است. برای نمونه سینما از خطوطی رد شد که تصورش پیش از آن ناممکن بود. این فیلم‌ها هرچند حمایت دولت را در بر نداشتند اما مجوز ساخت و نمایش‌شان را از همان دولت گرفتند و مجموعه‌ی فرهنگی دولت هم تاوان سنگینی از این بابت پس داد.

سخن کوتاه، آرزوی شخصی‌ام این است که انتصاب جناب مطهری بر مسند وزارت فرهنگ، صرفا یک شوخی باشد و نفس کشیدن برای اهل فرهنگ این سرزمین از این سخت‌تر نشود.

2 thoughts on “شوخی نفرمایید

  1. کسی از دولت اقای روحانی انتظار معجزه نداره . اما انسان به امید زنده است و اقای روحانی حداقل میتواند یک روزنه امید کوچکی باشه در این تاریکی .
    اقای مطهری نظریات به شدت متحجرانه ای داره . هنور یادم نرفته ایشون چگونه در مورد فیلم های سینمای ایران در مجلس صحبت میکرد . یا قضایای اکران عید نوروز .
    آقای روحانی نظریات درستی رو در مورد فرهنگ مطرح کرد . از جمله در مورد ازادی بیان ، محدود کردن سانسور ، به راه انداختن انجمن های صنفی و محدود کردن دولت در حوزه هنر و سینما . این نظریات درست به هیچ وجه با نظرات اقای مطهری جور در نمیاد !
    امیدوارم اون نظرات فرهنگ اقای روحانی تنها شعارهای انتخاباتی نبوده
    باشه .

Comments are closed.